Thursday 25 July 2013

13: HIKMAH UJIAN: TERAPI ZIKIR & FIKIR

Assalamu alaikum Wa Rahmatullahi Wa Barakatuh
Bismillahirrahmanirrahim
Kecurian???

Patah tumbuh, hilang berganti. Saya tidak tahu kalau di dunia ini ada manusia yang tidak pernah kehilangan sesuatu. Kadang-kadang kehilangan itu terjadi kerana kecuaian kitani sendiri, kadang-kadang kerana pencuri itu ada di mana-mana. Jangankan di tempat ber-security ada yang berani membawa lari kereta, di surau, ketika mangsa sedang sujud menghadap ilahi pun, ada tia jua manusia yang tergamak mencuri hak milik orang. Jadi hati-hati di mana pun kita berada, kerana apa yang pasti, pencuri itu ada di mana-mana.

Saya tidak faham kenapa ada manusia sebegitu. Saya tidak mempersoalkan ia masuk syurga kah ke neraka kah kerana atu hanya Allah yang berhak menilai, tapi perbuatannya atu jelas-jelas haram. Kalaulah kebetulan ada pencuri yang sedang mendengar siaran Remaja Zikir ketika ini, saya kan bertanya, nyaman kah tidur biskita malam-malam? Tenangkah jiwa biskita menzalimi hidup orang. Apapun alasan yang diberikan, duit dan harta benda dapat dicari, tapi awas, doa orang yang dizalimi, harus biskita takuti.

Tersebut di dalam sebuah hadith Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa Sallam yang sahih yang direkodkan oleh Imam Al-Bukhari:

"Tiga doa yang sangat mustajab, doa orang yang berpuasa, doa orang yang dizalimi dan orang yang musafir."

‘Inna Lillah’  : Siapa Meninggal?

Buat yang pernah kecurian atu, percayalah akan qada’ dan qadar Tuhan. Ketika ditimpa musibah dalam apa jua bentuk dan keadaan, katakanlah Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Raji’un. Sesungguhnya kami ini milik Allah dan kepada Allah lah tempat kami kembali. Cali jua kadang-kadangnya kalau di kalangan masyarakat Melayu kitani, pantang di sabut Inna Lillah – automatik ditanya : Siapa meninggal dunia?.

Hikmah Ujian

Allah Maha bijaksana dalam mengatur kehidupan manusia. Setiap ujian yang menimpa itu pasti bersama dengan hikmah dan rahsia yang hanya Allah yang mengetahuinya. Biasa lah manusia ini, selalu bersyukur hanya diwaktu senang tetapi lupa untuk bersyukur diwaktu susah. Cuba bayangkan jika dalam kehidupan ini segala urusan berjalan seperti yang kita mahukan. Dari lahir sampai tah dapat kerja, beranak bercucu, kita jalani tanpa ada ujian dan dugaan, sudah tentu akan timbul secebis rasa kesombongan bahawa dunia ini milik kita, juga kurang penghargaan terhadap rezeki Allah, dan merasakan seolah-olah kita berkuasa mewajibkan Allah untuk mengabulkan segala kemahuan dan kerakusan kita.

Kadangkala Allah menarik satu nikmat itu adalah untuk menjadikan kita sedar siapa kita ini. Bahawa kita tiada daya untuk mempertahankan apa yang kita ada kecuali dengan kuasa dan izin Allah jua. Lalu bersyukurlah bila dengan adanya segala kesedihan dan kehilangan yang menimpa itu, kita kembali mengingat Allah, kita kembali memohon ampunan-Nya dan kita kembali memahami bahawa hidup ini hanyalah pinjaman. Segala yang kita miliki boleh ditarik oleh Allah bila-bila masa.

Hilang Sudah Berganti

Kadangkala juga kita tidak sedar betapa segala yang kita hilang itu sebenarnya sudah Allah gantikan dengan yang lebih baik. Mungkin bila hilang kereta, Allah tidak pulangkan kereta yang sama, tetapi dengan kesabaran menghadapi ujian itu membuatkan kita semakin dikasihi Allah, Lalu Allah menggantikan sedikit harta dunia yang kita hilang dengan memberikan keampunan dan kemudahan dalam segala urusan dan ditambahkan rezeki melalui jalan-jalan yang tidak disangka. Semuanya soal akidah. Soal kepercayaan kita bahawa Allah itu maha Kaya, Maha Pemberi ujian dan Maha Pembuka jalan, juga Maha Mendengar keluhan hati hamba-hamba-Nya.

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wa Salam bersabda: “Tidak seorang muslim pun yang ditimpa keletihan, penyakit, susah hati, sedih, disakiti orang, derita, sehingga jika sebatang duri menikamnya, kecuali Allah memadamkan dengan itu semua dosa-dosanya” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Remaja, Jangan Putus Asa

Remaja pula kadangkala menghadapi ujian yang tidak kurang hebatnya. Cita-cita kan melanjutkan pelajaran ke Azhar mahupun Oxford, tapi ada tia menyangkut satu dua matapelajaran menyebabkan ia inda kecukupan syarat. Jika dugaan ini kita anggap sebagai bala dan murka Allah semata-mata, dan kita berputus asa daripada rahmat-Nya, maka jadilah kita manusia yang hidup sia-sia yang menghabiskan sisa umur marahkan takdir Tuhan.

Saya berkongsi dulu pernah kecewa bila tidak dapat melanjutkan pengajian ke luar negeri. Saya mengeluh mengenang nasib diri yang malang berbanding kawan-kawan, tapi sekarang, setelah empat tahun, saya merenung kembali apa yang telah saya lalui. dengan rasa bersyukur saya menyedari, kalau saya belayar dulu atu, belum tentu saya mendapat peluang yang Allah berikan kepada saya semasa empat tahun belajar di Negara Brunei Darusalam. Belum tentu juga saya akan berpeluang untuk menulis dalam Rancangan Remaja Zikir ini. Bahkan pencapaian dan peluang terbaik yang saya perolehi itu semua terjadi setelah Allah menimpakan ujian.

Subhanallah wahai remaja sekalian, ajaib hidup ini kalau kita melihat setiap ujian daripada Allah itu sebagai jalan untuk Allah membukakan pintu rezeki-Nya yang lebih luas. Dengan itu kita pasti tidak akan takut untuk menghadapi apa jua kemungkinan. Tugas kita adalah berusaha dan berdoa dan Allah lah penentu segala.

Usuluddin Jangan Dipandang Remeh!

Akidah yang mantap itu adalah kunci kekuatan rohani. Itulah kesilapan masyarakat kita, sering meremehkan persoalan tauhid dalam kehidupan kita. Bidang Usuluddin sering dianggap tidak penting. Realiti hari ini, di negara kita, generasi muda yang mengambil jurusan ini semakin pupus. Anak-anak diajar solat tanpa dididik kenapa dia mesti mengingat Tuhan. Anak-anak disuruh berwudu tanpa diajar kenapa wajib bersih bila ingin menghadap Yang Esa. Yang pastinya, Solat tunggak langgak dalam keadaan marah kepada takdir Allah itu pasti tidak sama dengan solat orang yang ditimpa musibah lalu menyerahkan segala urusan hidup dan matinya hanya kepada Allah.

Hakikat Ayat 1000 Dinar

Orang-orang melayu kita sangat suka dengan ayat-ayat dan segala macam doa untuk menjadikannya cepat kaya, tanpa mengetahui bahawa potongan ayat 2 & 3 surah At-Talaq yang popular sebagai ayat seribu dinar itu - kalau difahami - merupakan ayat akidah yang boleh menjadi pengubat bagi segala keperitan dan kesusahan hidup. Maka marilah kita renungkan tafsiran ayat ini, Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala yang bermaksud:

“Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya), nescaya akan diberikannya kelapangan (jalan keluar dari segala perkara yang menyusahkannya). Dan diberikannya rezeki yang tidak disangka-sangka. Dan (ingatlah), sesiapa yang bertawakal (berserah diri bulat-bulat) kepada Allah, maka dicukupkan baginya (keperluan untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala yang di kehendaki-Nya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.

- (Ayat 2 & 3 Surah At-Talaq)

Jangan hanya menggantung sulaman ayat seribu dinar ini di dinding bilik tamu, tapi fahami ertinya dan amalkanlah ia dalam kehidupanmu.

Remaja Zikir, berusaha dengan segala kemampuan, reda dengan segala ujian, dan menyerahkan segala ketentuan kepada Tuhan.

dm, 2013

No comments:

Post a Comment