Assalamu alaikum Wa Rahmatullahi Wa Barakatuh
Bismillahirrahmanirrahim
Remaja & Zaman Peralihan
Bercakap tentang kesedihan,
tekanan, susah hati dan sebagainya, kita semua sedia maklum, emosi seperti ini
paling lumrah dirasai oleh golongan remaja.
Jika kita lihat dari perspektif Islam, remaja yang sudah cukup umur itu
digelar “baligh” dan di situ lah titik tolak penerimaan tanggungjawab
dan peranan yang baru bagi diri remaja, bukan saja memikul tanggungjawab
sebagai hamba Allah dengan melaksanakan segala kewajiban dan meninggalkan
kemungkaran, tetapi juga menunaikan amanah terhadap keluarga, pelajaran, bangsa
juga negara.
Memandangkan zaman remaja
adalah zaman peralihan dari peringkat kanak-kanak ke peringkat seterusnya. ia
penuh dengan cabaran dan kekeliruan, menghidangkan 1001 macam tekanan, yang
disebabkan oleh perubahan emosi, biologi, fizikal dan mental yang pesat. Antara
tekanan yang paling berat buat seorang remaja ialah masalah komunikasi remaja
bersama kedua ibu bapa.
Remaja VS Ibu Bapa
Hubungan remaja dan ibu bapa
sering menghadapi tekanan dan konflik kerana pada peringkat umur ini, remaja
bergelut dengan rasa ingin bebas daripada kongkongan dan rasa ingin difahami
dan dihormati serta diiktiraf kedewasaannya. manakala ibu bapa pula ingin
mengekalkan autoriti mereka sebagai pemimpin anak-anak bagi membantu melindungi
remaja saat melepasi fasa terakhir zaman kanak-kanak.
Tidak jarang sekali remaja akan
berselisih pendapat dengan ibu bapa terhadap perkara yang remeh temeh. Dulu
semasa kanak-kanak, kitani iski kan bebaju sama, sekayu nya orang, tapi bila
sudah masuk peringkat remaja, malu-malu tia kan ijau sama ijau, merah sama
merah. Bila indung mengatakan ‘baik tah besama-sama dih’ kitani pun menarik muka
muncung dan hati memberontak:
“Inda ada orang faham kan
aku! Aku suka warna taruk ubi! Indakan semestinya selalu sama!!!”
Apa lagi taruk ubi ani nya
remaja? “Taruk ubi” adalah istilah Brunei bagi warna ungu.
Perbezaan Pendapat: Normal
Pasti menyedihkan buat
kedua-dua pihak iaitu remaja dan ibu bapa seandainya gagal untuk mengimbangi di
antara keegoan masing-masing dan juga kebebasan bersuara. Remaja akan merasa
tertindas apabila suaranya tidak didengar manakala ibu bapa pula rasa
diderhakai apabila anaknya membantah pandangannya. Adalah sesuatu yang normal
bila kita tidak sependapat dengan kedua ibu bapa dalam banyak hal. Ini mungkin
terjadi seiring perubahan zaman yang memerlukan kita untuk melihat sesuatu isu
menurut perspektif yang berbeza. Tetapi ini tidak bermaksud seorang remaja
boleh menengking kedua ibu bapanya atau menyatakan pendapat dengan cara yang
keras, bukan juga bermaksud ibu bapa, dengan kedudukannya sebagai ketua keluarga
perlu mengamalkan sistem diktator sekaligus menutup ruang untuk remaja
mengembangkan kreativiti dan buah fikirannya. Isi hati remaja ingin suaranya di
dengar, isi hati ibu bapa ingin kedudukannya dihormati.
Zikir & Fikir
Sudah tiba masanya bagi remaja
dan kedua ibu bapa untuk sama-sama berzikir yakni bertafakur merenung kembali
garis pandu yang diajarkan oleh Islam tentang tata susila komunikasi antara
anak dan indungnya dan juga penghargaan dan toleransi yang ditonjolkan oleh Islam
buat semua peringkat umur dan kedudukan.
Disebutkan di dalam sebuah
hadith riwayat Al-Bukhari dalam Al-Adabul Mufrad:
“Tidak termasuk golongan
kamu orang yang tidak mencintai anak kecil dan tidak menghormati orang tua”.
Adalah menjadi kewajiban
anak-anak untuk menghormati kedua ibu bapa, seperti yang dinukilkan di dalan
surah Al-Isra ayat 23 yang bermaksud:
“Dan Tuhanmu telah
perintahkan, supaya Engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata, dan
hendaklah Engkau berbuat baik kepada ibu bapa. jika salah seorang dari keduanya,
atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua Dalam jagaan dan peliharaanMu,
maka janganlah Engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar)
sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah Engkau menengking menyergah
mereka, tetapi Katakanlah kepada mereka perkataan Yang mulia (yang bersopan
santun)”.
Patuh & Bincang
Amat mustahil bagi remaja untuk
memaksa kedua ibu bapa bersetuju memenuhi semua permintaan remaja. Seandainya
remaja marah bila ibu bapa tidak membenarkan remaja pergi ke Mall
bersama kawan-kawan contohnya, pasti ada yang mula mendengus mengatakan betapa
kedua ibu bapa tidak memahami hati mereka. Tetapi remaja juga tidak seharusnya
lupa bahawa tidak semua keinginan kita boleh tercapai sekarang. Bila indung
melarang pasti mereka sudah menilai baik buruk sesuatu itu untuk kita. Tapi
seandainya kita yakin keinginan kita itu sesuatu yang baik, contohnya ingin
memilih jurusan yang kita minati, tetapi ibu bapa menghalangnya, cuba
berbincang dan meminta nasihat dari guru-guru kaunseling tentang cara meyakinkan
mereka, daripada melawan yang jelas-jelas menderhaka, buktikan kepada diri
sendiri bahawa remaja mampu untuk menangani konflik ini dengan cara yang lebih
matang. Ingatlah, selagi mana suruhan dan larangan ibu bapa itu tidak
bertentangan dengan lunas-lunas agama, remaja punya kewajiban untuk mematuhinya
ATAU membincangkannya dengan penuh kerendahan hati dan kasih sayang.
Titah Baginda
Teringat pula titah Kebawah
Duli pada majlis sambutan hari guru 2012 pada 24 september yang lalu iaitu
Perintah Pendidikan Ugama Wajib 2012 dan penggubalan undang-undang yang
mengambil tindakan terhadap ibu bapa yang gagal menyediakan anak-anak
pendidikan Islam ini. Kerana anak yang sedari kecil diberi didikan agama, kelak
bila sudah memasuki alam remaja, akan lebih sedar tanggungjawabnya terhadap
Allah dan Rasul-Nya, menghormati ibu bapa, serta berkhidmat kepada bangsa dan
negara.
Tidak wajar pula kepada ibu
bapa melepaskan tanggungjawab mendidik anak ini hanya kepada guru-guru sekolah.
Kerana pendidikan yang paling berkesan terhadap jiwa anak-anak adalah
pendidikan yang dilakukan dengan penuh kasih sayang. Bukan dengan herdikan
tatkala si anak tersilap langkah, tetapi dengan menjadi modal insan dalam
setiap tutur kata, perwatakan dan tingkah laku.
Barat lebih Islamik?
Oleh yang demikian, bolehlah
kita persoalkan, bagaimana mungkin remaja-remaja barat masih mesra berciuman
pipi dengan kedua ibu bapanya dan berpelukan mesra sedangkan bangsa kita pula
merasa malu untuk menzahirkan kasih sayang kita kepada indung begitu jua
sebaliknya bila kita sudah dewasa? Bukankah nilai kekeluargaan yang ditonjolkan
barat itu lebih dekat dengan nilai keislaman?
Di dalam sebuah hadith sahih, suatu ketika Nabi Muhammad SAW mencium Hasan bin Ali di sebelah Aqra’ bin
Habis. Melihat hal tersebut Aqra’ berkata:
“Saya memiliki 10 orang anak
tetapi tidak seorang pun dari mereka yang pernah saya cium”,
Rasulullah memandangnya
kemudian bersabda:
“Siapa yang tidak menyayangi
dia tidak akan disayangi”.
Janganlah ibu bapa mengira bahawa tanda kasih
sayang itu cukup hanya dengan menghantar anak sekolah, ataukah tanda kewibawaan
adalah dengan mengeraskan hati dan sentiasa tegas sehingga lupa akan budaya
menunjukkan kasih sayang seperti yang dipamerkan oleh Junjungan kita Nabi
Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam.
Kasih Sayang Melunakkan Jiwa
Dengan kasih sayang yang tulus
itu dan komunikasi yang adil dan terbuka, akan lunaklah hati remaja untuk
berkongsi suka duka penghijrahan mereka daripada fasa hidup sebagai seorang
kanak-kanak yang sentiasa berada di bawah naungan dan dakapan ibu bapanya, kepada
seorang remaja yang sentiasa mengenang penat lelah indung dan tidak tega
mendukacitakan keduanya, yang mana dengan kasih sayang ini, layaklah doa yang
Allah ajarkan di dalam Surah Al-Isra’:
“Wa Qul Rabbighfirli
Waliwalidayya warhamhuma kama rabbayani saghira”,
Ertinya: “Dan katakanlah: Wahai
Tuhanku kasihanilah mereka berdua seperti mereka mendidikku semasa kecil”.
Ya memang benar arahan ini
ditujukan buat anak, tetapi ia juga ingatan buat ibu bapa bahawa jika mereka
tidak mendidik dengan kasih dan sayang semasa kecil, bagaimana mungkin mereka
layak mendapatkan doa anak agar mereka dikasihi kembali?
Indahnya Islam, membawa
kesejahteraan untuk semua, tidak kira umur, pangkat dan warna. Hormati yang
tua, kasihi yang muda kerana Zikir dan Fikir, bukan hanya untuk remaja, tetapi
untuk semua.
dm, 2012
No comments:
Post a Comment