Monday 22 July 2013

ADAKAH KITA PUASA KERANA ALLAH?

Assalamu alaikum Wa Rahmatullahi Wa Barakatuh
Bismillahirrahmanirrahim
a
Solat. Kita solat kerana Allah. Walaupun solat itu boleh menjadikan postur badan kita baik dan perjalanan darah kita lancar, namun bila orang bertanya kenapa kita solat, kita tidak mengatakan:

'Aku solat kerana POSTUR TUBUH AKAN BERTAMBAH BAIK'
'Aku solat kerana INGIN MEMPERBAIKI PERJALANAN DARAH'.

Sebaliknya kita akan menjawab bahawa kita solat KERANA ALLAH. Lillahi Ta'ala.

b
Begitulah juga ibadah PUASA. Apabila kita tidak dapat menghayati tujuan berpuasa, maka akan timbul lah pelbagai faktor yang dijadikan sebagai alasan berpuasa.

'Aku puasa kerana ingin SIHAT'
'AKU berpuasa kerana ingin DETOKS'
'AKU berpuasa kerana orang lain berpuasa'.

Ya, ini adalah alasan yang bagus kalau kita berpuasa di atas permintaan doktor  di hospital.

Ya, 'sihat' itu adalah MANFAAT yang kita perolehi daripada puasa namun itu bukan TUJUAN kita berpuasa.

c
Puasa di bulan Ramadhan tidak sama dengan puasa atas nasihat hospital. 

Puasa Ramadhan kita lapar dan dahaga kerana kita menzahirkan rasa pengabdian kita kepada Allah. Hatta orang yang tidak solat, tetapi apabila sudah masuk bulan Ramadhan, dia tetap puasa penuh kerana dia tidak berani menipu Tuhannya.

Kerana itu ada yang berpuasa tetapi hanya memperolehi lapar dan dahaga. Kerana dia puasa bukan semata-mata kerana Allah tetapi berpuasa atas niat-niat yang lainnya.

d
Marilah kita berpuasa dengan penuh pengabdian kepada Allah, nescaya Allah akan mengurniakan rezeki kesihatan, ketenangan, kekayaan dan kebahagiaan dunia dan akhirat.

Sebab-sebab melakukan sesuatu itu memang selalu berkaitan di antara satu sama yang lain - seperti kaitan lapar dan dahaga dengan 'detoksifikasi' & 'kesihatan', tetapi kita orang Islam dididik untuk mentauhidkan Allah di dalam setiap ibadah yang kita lakukan.

dm, 2012

No comments:

Post a Comment